Obama saw initial, incorrect health care ruling reports

By Megan Garber

June 28, 2012

This morning, at just after 10 am Eastern time, President Obama was doing exactly what millions of his fellow Americans were doing: watching the news, waiting for the Supreme Court's health care decision.

Unlike his fellow Americans, though, the president was watching the proceedings from the "Outer Oval" of the White House, just outside of the Oval Office itself. The room has a television whose screen is split into four sub-screens: one for each of the four major cable networks. Which meant that Obama and his chief of staff, Jack Lew, were watching the graphics of all four networks as the Court announced its decision. Which meant that Obama saw the gun-jumping reporting offered by CNN and Fox: the announcement that the Court had struck down the individual mandate. Which meant that Obama thought, for a minute -- just like the rest of us -- that the cornerstone legislation of his presidency had been overturned.

Here's more on the scene from ABC News's Jake Tapper:

The president saw graphics on the screens of the first two cable news networks to break the news -- CNN and Fox News Channel -- announcing, wrongly, that he had lost. Senior administration officials say the president was calm. [Ed: Obviously.]

A couple minutes later, White House counsel Kathy Ruemmler came to Outer Oval and gave him two thumbs-up. Ruemmler had gotten the correct information from a White House lawyer at the Supreme Court and from SCOTUSblog.com.

"The Affordable Care Act has been upheld by the court," Ruemmler told the president, a senior administration official recalled. "There were five votes finding it valid under Congress's taxing power." 

 There was some "cognitive dissonance" given what was on the cable news screens, an official said.

Read the rest at The Atlantic.

By Megan Garber

June 28, 2012

http://www.govexec.com/management/2012/06/obama-saw-initial-incorrect-health-care-ruling-reports/56524/